مقالات

متاورس چیست و چه کاربردی دارد؟

متاورس، به معنای دنیای برتری است که از فضاهای دیجیتال سه بعدی تشکیل شده است. کاربران عادی در حالیکه در دنیای فیزیکی پشت لپ تاپ خود نشسته اند، می توانند آواتاری سه بعدی از خود تولید کنند که در این دنیای مجازی به گشت و گذار و تفحص بپردازند.
موسسات استارت آپی که در نوآوری فناوری های نوین مشغول به کار هستند، در پاسخ متاورس چیست، از آن به عنوان یک فناوری برای توسعه دنیای سه بعدی و ترکیب آن با دنیای فیزیکی یاد می کنند. جهان metaverse یک فضای دیجیتالی است که مشابهت زیادی با جهان واقعی دارد ولی فراتر از جهان فیزیکی است که ما در آن سکونت داریم.
در دنیای متاورس همه رویدادهای تکنولوژی دیجیتال در یک جهان مجازی گردآوری شده اند. به این معنا که ما به همه وبینارها و ویدئو کنفرانس ها، بازی ‌های دیجیتال سه بعدی، مبادلات ارزهای رمزنگاری، نقل و انتقال فایل های داده و Email ها، سوشال مدیا، واقعیت مجازی، و پخش های آنلاین دسترسی داریم.
کارشناسان و نخبه گان دنیای متاورس به دنبال هماهنگ کردن تمامی جلوه های دیجیتال با یکدیگر هستند. بسیاری از متخصصان دنیای فناوری بر این عقیده اند که متاورس آینده فعل و انفعالات اجتماعی و انسانی خواهد بود.

شروع تاریخچه متاورس از کجا بوده است؟

در سال 1992 واژه متاورس برای اولین بار در رمان Snow Crash که مولف آن Neal Stephenson می باشد، به کار گرفته شد. در این رمان وقایع زندگی یک هکر و یک پیک تحویل پیتزا برای مافیا، دنبال می شود. قسمت هایی از رمان در یک کنسرت واقعیت مجازی در دنیای متاورس اتفاق می افتد.
حدود 19 سال بعد در سال 2011 این واژه با معنای وسیع تری در رمان Ready Player One که مولف آن Ernest Cline بود، استفاده شد. در این رمان، متاورس در حکم یک دنیای در حال گسترش به کار گرفته شده است. سپس در سال 2016 کارگردان مشهور Steaven Spielberg شروع به تولید فیلم سینمایی از این رمان نمود که باعث همگانی تر شدن استفاده از این واژه در میان مردم عادی گردید.

ویتالیک بوترین بنیانگذار بلاک چین و ارز دیجیتال اتریوم، در هنگام بازی با بازی ویدئویی World Of Warcraft دریافت که شرکت سازنده این بازی، یکی از بازیگران مورد علاقه او را حذف کرده است. این کار برای بوترین این انگیزه را به وجود آورد که در سال 2017 به توسعه برنامه های غیر متمرکز بپردازد. توسط این برنامه ‌ها امکان تولید توکن ‌های غیرمثلی NFT برقرار شد که کسی نتواند آن ها را حذف کند یا تغییر دهد. توکن های NFT در تولید آواتارهای مورد استفاده در دنیای metaverse نقش بزرگی را ایفا کرده است.
پس از آن کارشناسان در کد نویسی بازی های ویدئویی از قبیل فورت نایت، روبلوکس و ماین کرافت از این شیوه ها استفاده کردند که در اواخر سال 2021 در اعتلای متاورس اثر فراوانی داشته است.

 

مفهوم واقعیت مجازی بیانگر چه چیزی است؟

کارشناسان متاورس را واقعیت مجازی یا Virtual Reality می دانند، به طوریکه کاربران قادرند در فضای دیجیتالی که به واسطه رایانه ایجاد شده، تعامل و رابطه دو طرفه برقرار کنند. در جهان واقعیت مجازی یا VR کاربران می توانند به انجام شغل روزمره بپردازند، با همدیگر بازی کنند و فعالیت هایی ماورای تصورات خود داشته باشند.
عامل مهم در ایجاد واقعیت مجازی تولید فضای سه بعدی است، از این رو بازی های ویدئویی توانسته اند بهترین فضا برای تولید VR را فراهم نمایند. در حال حاضر کاربران با استفاده از هدست های واقعیت مجازی به غیر از امکان بازی های ویدئویی، می توانند در انواع کنسرت ها، ملاقات ها و سمینار ها شرکت نمایند. در این صورت بازیکنان علاوه بر انجام بازی، از این فضا جهت انجام دیگر فعالیت های روزمره در دنیای فیزیکی نیز بهره می برند. به طور نمونه در بازی Fortnite، چندین میلیون نفر در یک کنسرت مجازی شرکت کردند.

مفهوم واقعیت افزوده در متاورس چه معنایی دارد؟

واقعیت افزوده یا Augmented reality با نماد AR از داده های دیگری مانند داده های دیدنی، شنیدنی و حس کردنی استفاده می کند تا چیزی را به واقعیت مجازی بیفزاید. در ادامه نمونه هایی از واقعیت افزوده آورده می شود.

  • در فیلم های سینمایی مانند آلیس در سرزمین عجایب می بینید که در کنار افراد واقعی، اشیاء و کاراکترهای غیر واقعی یا مجازی به نقش آفرینی می پردازند.
  • نمونه دیگر آن بازی Pokemon GO می باشد، که در این بازی کاربران می توانند به راحتی توسط یک تلفن هوشمند با واقعیت افزوده تعامل داشته باشند. به طوریکه کاربران قادرند Pokemon های مجازی را روبروی خود تجسم کنند و کنترل حرکات آنها را به دست گیرند. به این ترتیب بازیکنان با یک واقعیت افزوده ارتباط دو طرفه برقرار می کنند.
  • شرکت Microsoft در سال 2016 بر روی فناوری واقعیت افزوده شروع به کار کرده است. اولین محصول این پروژه هدست AR بود که با نام HoloLens به بازار ارائه شد. این شرکت آن زمان این فناوری را با نام واقعیت ترکیبی معرفی کرده بود. استفاده کنندگان این هدست می توانند محیط بازی نرم ‌افزاری را در محیط فیزیکی پیرامون خود احساس نمایند. حدود سه سال بعد نسل دوم این هدست به همراه سرویس Microsoft Mesh به بازار ارائه گردید.

توکن NFT چیست و چه نقشی در متاورس دارد؟

توکن غیر مثلی یا توکن غیر قابل معاوضه که Non-Fungible Token یا NFT نام دارد، گروهی از توکن‌ های رمزنگاری هستند که مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌ چین تولید می شوند. توکن های NFT، نمادی از اشیاء منحصر به فرد هستند که قابل کپی برداری نبوده و امکان ساخت بدل آنها وجود ندارد. معماری بلاک چین به گونه ای است که از مالکیت موجودی های فیزیکی به خوبی حفاظت می کند.
در جهان فیزیکی مالکیت از امور مهم به شمار می آید. همچنین اصلی بودن و منحصر به فرد بودن یک مایملک برای صاحبان آن از اهمیت زیادی برخوردار است. از آنجا که از اهداف مهم metaverse ممزوج نمودن فعالیت های جهان واقعی با جهان مجازی است. در نتیجه اصلی بودن یک شی و مالکیت بر آن شی در این جهان دیجیتالی نیز از عناصر بسیار مهم قلمداد می گردد.
در جهان متاورس وجود انواع متنوع توکن های ارزهای رمزنگاری و توکن های مجازی غیر مثلی تسهیلات ایجاد یک اقتصاد دیجیتال را امکان پذیر ساخته اند. همچنین کیف پول های رمزنگاری از نمونه های مهم سند مالکیت جهت حفظ انواع دارایی های دیجیتال می باشند.

بلاک چین چگونه از ایجاد متاورس پشتیبانی می کند؟

دنیای متحد متاورس از اختلاط چندین پروژه مختلف شکل می گیرد. تکنولوژی بلاک چین گذشته از آنکه سیستم های قابل اعتماد را حمایت می کند، همچنین به طور مداوم به دنبال گسترش سازگاری میان سامانه های متنوع می باشد. تا آنجا که با استفاده از پلتفرم هایی مانند پولکادات و آوالانچ می توان بلاک چین هایی تولید کرد که سفارشی بوده و بتوانند به راحتی با هم تعامل کنند. در اینصورت یک متاورس متحد قادر است با استفاده از تکنولوژی بلاک چین راه حل هایی برای ترکیب پروژه های مختلف با همدیگر پیدا کند.
متاورس، نیاز به ترکیب کدهای گوناگونی مانند کدهای بازی های سه بعدی دیجیتالی، رسانه های اجتماعی یا Social media، سامانه های اکونومیک و مالی، تشخیص هویت دیجیتالی و تعداد زیادی از اپلیکیشن های مورد استفاده در دنیای واقعی را دارد.
در حال حاضر ایجاد آواتارهای مجازی، مالکیت بر اشیاء و دارایی های مختلف، و انتشار ارزهای رمزنگاری بر مبنای تکنولوژی بلاک چین در راستای تولید یک metaverse متحد با هم کار می کنند.
نکته اساسی در بلاک چین که برای metaverse اهمیت دارد، دادن گواهینامه دیجیتالی مالکیت است. این گواهینامه با داشتن کیف پول های دارای کلیدهای خصوصی، محقق می شود. کیف پول های رمزنگاری دارای امنیت زیاد برای ایجاد و نگهداری مدرک شناسایی دیجیتال و اثبات مالکیت صاحب کیف پول می باشد.

دلایل پشتیبانی فیس ‌بوک از متاورس چیست؟

از اولین افراد و شرکت های مشهوری که از متاورس حمایت کردند مارک زاکربرگ و شرکت متبوع او فیس بوک بودند. فیس بوک در سال 2021 اعلام کرد ده میلیارد دلار در آزمایشگاه واقعیت مجازی سرمایه گذاری می کند تا هدست های VR را تولید نماید.

این شرکت یکی از پشتیبانان قدرتمند جهت تولید یک metaverse یکتا و متحد است. فیس بوک از تولید ارز رمزنگاری Diem به عنوان استیبل کوین متاورس پشتیبانی می کند. مارک زاکربرگ برای لزوم پشتیبانی از پروژه metaverse به گسترش طرح های کار از راه دور و بهبود بخشی فرصت های مالی برای عموم مردم اشاره کرده است. این طرح ها به ویژه در حمایت از به وجود آوردن موقعیت کاری بهتر برای مردم کشورهای در حال پیشرفت است.
فیس ‌بوک از اپلیکیشن های زیادی برخوردار است که شامل Social Media، نرم افزارهای پیام رسان و پلتفرم ‌های ارزهای رمزنگاری می باشد. در نتیجه به راحتی می تواند آنها را با هم ترکیب کرده و به ایجاد یک دنیای متاورس شخصی اقدام کند.
یکی از دلایلی که مارک زاکربرگ نام شرکت خود را از Facebook به Meta Platforms Inc تغییر داد، آن است که متاورس را مرز بعدی می داند. او عقیده دارد که طی ۵ تا ۱۰ سال آینده قابلیت های تکنولوژی metaverse همه گیر خواهد شد.

یک روز زندگی در دنیای متاورس چگونه است؟

کاربر فیزیکی در دنیای واقعی می تواند یک روز کامل را در جهان مجازی متاورس بگذراند. کاربری صبح روبروی لپ تاپ خود می نشیند، آنگاه یک آواتار سه بعدی از خود می سازد. این آواتار نماد دیجیتالی کاربر است که می تواند به راحتی در دنیای مجازی به گشت و گذار بپردازد. این آواتار به صورت مجازی به اداره محل کار خود رفته و در آنجا مشغول کار می شود. پس از رسیدگی به کارهای روزانه، از غرفه مجازی برای خود بلیت کنسرت مجازی را تهیه می کند. سپس همراه با آواتارهایی که نمادهای دیجیتالی دوستانش می باشند و با گروهی از صدها آواتار دیگر در کنسرت حضور به هم می رسانند.
پس از پایان کنسرت به گشت و گذار در غرفه های مجازی خرید لوازم می پردازد. آواتار می تواند با پرداخت ارز رمزنگاری مورد قبول سامانه، یک لباس مجازی برای خود خریده و با پوشیدن آن ظاهری دیگر برای خود بسازد. سپس فروشنده از طریق پیک واقعی، لباس را به دست کاربر واقعی برساند. آواتار می تواند لباس مجازی که خرید کرده به آواتار دوست خود قرض بدهد. همچنین می تواند به صورت مجازی سفارش خرید لباسی را ثبت کرده و وجه آن را بپردازد.
در این نمونه ساده مشاهده می کنید که بسیاری از اینترفیس های ارتباطی، اجرای زنده نمایش ها، ارزهای رمزنگاری، تجارت الکترونیک و داده های مختلف به اشتراک گذاشته شده است. در صورتی که شرکت های ارائه دهنده این تسهیلات با هم سازگاری و تطابق داشته باشند، ارتباطات چند طرفه و فعل و انفعالات متاورس درست کار می کند. به عنوان نمونه آواتارها بتوانند با هم ارتباط برقرار کرده و لباس های همدیگر را قرض بگیرند.

نحوه کار بازار دیجیتال در متاورس چگونه است؟

فروشندگان در دنیای واقعی سعی دارند که محصولات و کالاهای خود را در مکانی معلوم و در زمان تعیین شده به خریداران ارائه می کنند. این روش عادی و سنتی در دنیای کسب و کارهای واقعی است. آنها با نصب و توزیع آگهی ها سعی در جذب مشتریان دارند.
مشاغل در مدل‌ های مجازی نیاز به مکان و زمان مشخص برای ارائه کالاها و محصولات خود ندارند. فناوری های پیشرفته تسهیلات ارائه محصولات را در یک بازار دیجیتال یا Digital marketplace، فراهم نموده اند که معاملات راحت و سریعی را بین خریدار و فروشنده به وجود می آورد.
بازار دیجیتال متاورس نیز با عبارت Metaverse NFT Marketplace در دنیای واقعیت مجازی وجود دارد. در این بازار خریدارها به دنبال فروشندگان محصولات و دارایی های دیجیتال هستند. فروشندگان نمادها یا آواتارهای محصولات و خدمات خود را در metaverse ارائه نموده اند.

کاربران قادرند NFT ها و تولیدات دیجیتالی خود را در بازار دیجیتال Metaverse بارگذاری کرده و جهت فروش عرضه نمایند. خریداران با مشاهده آنها می توانند در هر زمان که بخواهند این محصولات دیجیتالی را خریده و برای خود دانلود نمایند.

ویژگی ‌های مورد نیاز بلاک چین برای متاورس کدامند؟

دنیای متاورس که بر مبنای بلاک چین پایه گذاری شده باشد، از ویژگی های زیر برخوردار خواهد بود:

  • فناوری بلاک چین قابلیت همکاری میان پروژه ها و پلتفرم های گوناگون را فراهم می کند که از نیازهای مهم یک metaverse متحد و یکپارچه برای اتصال همزمان چندین پروژه با یکدیگر می باشد.
  • دارایی های دیجیتال که در بلاک چین تولید می شوند یکتا بوده و امکان کپی سازی ندارند. این قابلیت با اصول مالکیت بر دارایی ها و کالاها در دنیای واقعی همخوانی دارد.
  • هر یک از کاربران می توانند کیف پول کریپتو با کلیدهای خصوصی داشته باشند. در این صورت از امکانات یک سند دیجیتالی برخوردار خواهند بود که توسط آن می توانند مالکیت خود بر دارایی های دیجیتالی را اثبات نمایند.
  • نقل و انتقال دارایی ها در بلاک چین با امنیت کامل صورت می پذیرد. کاربرانی که در metaverse به دنبال کسب درآمد هستند لازم است به ارزهای رمزنگاری و نحوه انتقال آنها اعتماد داشته باشند.
  • همانگونه که در شرکت های واقعی می توان در رای گیری ها و انتخاب مدیریت شرکت کرد، در متاورس نیز امکان کنترل و نظارت بر قوانین روابط دو طرفه کاربران با metaverse مهم است.
  • در بلاک چین ایجاد یک کیف پول کریپتو برای تمامی کاربران در سراسر دنیا راحت و آزاد است. داشتن کیف پول ساده ترین روش جهت نظارت بر امور مالی کاربر و داشتن شناسه دیجیتال می باشد.

ویژگی ‌های مورد نیاز بلاک چین برای متاورس کدامند؟

محدودیت های متاورس در شرایط کنونی کدامند؟

محدودیت های metaverse را می توان در موارد زیر دسته بندی کرد:

  • کاربران در حال حاضر نیاز به داشتن سخت ‌افزار های قوی و گران ‌قیمت برای استفاده از متاورس دارند. تامین این دستگاه ها برای افراد معمولی امکان پذیر نیست. در صورت ایجاد متاورس متحد و فراگیر، داشتن هدست‌ برای هر کاربر کافی می باشد. او خواهد توانست به راحتی از آن استفاده کرده و در جهان متاورس به کاوش بپردازد.
  • زیر بنای خطوط مخابراتی در حال حاضر گنجایش تامین سرویس های metaverse جهت استفاده عامه کاربران را ندارد. در حال حاضر پنجمین نسل شبکه ‌های موبایل یعنی 5G در تمامی نقاط جهان توزیع نشده است. بیشتر مناطق دنیا و تعداد زیادی از کاربران از تسهیلات استفاده از اینترنت پر سرعت محروم هستند.
  • اینترنت نسل سوم تحت عنوان Web 3.0 به کمک تکنولوژی بلاک ‌چین در حال پیاده سازی می باشد. ولی هنوز خدمات غیر متمرکز آن شامل تمامی نقاط جهان نمی باشد.
  • پردازشگرهای دستگاه های سخت افزاری برای تولید گرافیک های سه بعدی پیچیده توانایی کافی را ندارند. زیر بنای توزیع داده های مختلط و پیچیده برای انتشار گرافیک های واقعیت افزوده رشد کافی نداشته است. به تازگی شرکت معروف Render ‌به توسعه قابلیت های خود جهت سه بعدی کردن محصولات دیجیتال روی آورده است.

نحوه خرید در متاورس چگونه است؟

در دنیای metaverse کاربرانی که قصد خرید دارند به راحتی می توانند در میان غرفه های فروش به گشت و گذار پرداخته، کالای خود را انتخاب کرده و با چند کلیک ساده خرید خود را انجام دهند.
در هنگام خرید از فروشگاه ‌های آنلاین نمی توان مانند خرید واقعی از کیفیت، جنس، تنوع و سایز اقلام اطمینان پیدا کرد. در هنگام خرید در دنیای متاورس، آواتارِ خریدار می تواند هر کدام از اجناس را که نیاز دارد، لمس کند، سایز جنس را بیازماید، رنگ آن را انتخاب کند و در نهایت با اطمینان کامل و بدون هیچ محدودیتی خرید خود را به انجام رساند. در دنیای metaverse طیف گسترده ای از محصولات مختلف در اختیار کاربر قرار می گیرد تا کالای مورد نیاز را خرید نماید.
در اکوسیستم متاورس عناصر مهمی از قبیل توکن های NFT، ساختار بلاک چین، ارزهای رمزنگاری و سیستم های نقل و انتقال پول و پرداخت به خوبی با هم ممزوج شده و تسهیلات خرید را برای کاربران فراهم کرده اند.

یکی از موارد مهمی که هم اکنون در دنیای متاورس در جریان است خرید مالکیت زمین های موجود در بازی های متاورس است. در دنیای فیزیکی مالکیت زمین از سرمایه ‌گذاری هایی است که طرفداران زیادی دارد. املاک در دنیای مجازی متاورس نیز ارزشمند است. در بازی ویدئویی Decentraland املاکی وجود دارد که کاربران می توانند خریداری کنند.
حتی خرید و فروش این زمین ها طرفداران زیادی پیدا کرده و به عنوان روشی جهت کسب درآمد محسوب می شود.

نحوه خرید در متاورس چگونه است؟

آیا از متاورس می توان به عنوان اینترنت استفاده نمود؟

سیر تحول اینترنت از دهه 1990 تا کنون به این صورت بود که در آغاز تنها متن انتقال و نمایش داده می شد. سپس ارسال و نمایش تصاویر ثابت در یک صفحه به آن اضافه شد. پس از آن تصاویر متحرک به نمایش درآمد. تا جایی که هم اکنون به جایی برای خریدهای آنلاین یا نمایش فیلم تبدیل شد. در زمان حاضر به راهی جهت حضور در سخنرانی ‌های علمی و مجامع بین المللی و نیز همکاری در طراحی محصولات ارتقا یافته است.

 

فناوری metaverse در حال حاضر در اوایل ظهور و پیدایش خود به سر می برد. این تکنولوژی می ‌تواند به زودی پیشرفت قابل ملاحظه ای را در پیش رو داشته باشد. در شرایط کنونی متاورس به بازی ‌های دیجیتال سه بعدی و بعضی زمینه ‌های خاص، اختصاص داده شده است.
کارشناسان بر این عقیده اند که در دهه ‌های آینده چگونگی گردهمایی ها، ارتباطات اجتماعی دو یا چند نفره، خرید و معاملات عامه مردم مبتنی بر metaverse دچار تغییرات زیادی خواهد داشت. کاربران متاورس قادر خواهند شد تجربیاتی شگفت انگیز از ترکیب زندگی واقعی در فضای مجازی را به دست آورند.
در رمان های علمی-تخیلی Snow Crash و فیلم های سینمایی از جمله ماتریکس این تجربیات به خوبی انعکاس یافته است. به هر حال اینترنت امروزی زیر ساخت اساسی در تولید متاوررس خواهد بود ولی دور از انتظار نیست که با توسعه این فناوری، متاورس بتواند به جای اینترنت نقش بازی کند.

آیا از متاورس می توان به عنوان اینترنت استفاده نمود؟

بهترین بازی های ویدئویی متاورس کدامند؟

پروژه های زیر را از بهترین پلتفرم های بازی metaverse می توان قلمداد کرد:

  • پلتفرم SecondLife یک فضای چند رسانه ای دیجیتالی سه بعدی است. آواتارهایی که نماد کاربران هستند در این سامانه به همنشینی، آموزش و انجام معاملات می پردازند. یک بازار دیجیتال NFT در این پلتفرم وجود دارد که آواتارها جهت خرید و فروش کالاهای کلکسیونی در آن حضور دارند.
    جشنواره یکمین سالگرد راه اندازی بلاک چین هوشمند بایننس در تاریخ سپتامبر 2020، در پلتفرم SecondLife برگزار شد.
  • در پلتفرم بازی Axie Infinity بازیکنان از کشورهای مختلف می توانند علاوه بر شرکت در بازی به کسب درآمد بپردازند. این سامانه فرصتی را فراهم آورده تا کاربران بتوانند به درآمد ثابت دست یابند. کاربران مخلوقی به نام Axies، را خریداری کرده و پرورش می دهند. کاربران به واسطه این مخلوقات در نبردها شرکت می کنند و در صورت برنده شدن به آنها توکن های SLP پرداخت می شود. سپس توسط این توکن ها هزینه پرورش Axie ها را پرداخته و آنها را در بازار عمومی به دیگر کاربران می فروشند. در این صورت کاربران می توانند تا حدود 1000 دلار درآمد کسب کنند.
  • پلتفرم Decentraland فضایی را به وجود آورده که عناصر مهم در آن ارزهای رمزنگاری، توکن های NFT، و قطعات زمین های مجازی می باشند. کاربران وظیفه مهمی را در مدیریت پلتفرم را بر عهده دارند. در اینجا نیز مانند دیگر بازی ها کلکسیونی از توکن های NFT وجود دارد.
    بازیکنان در هنگام بازی، برای خریداری املاکی با عنوان LAND که دارای ابعاد مشابهی هستند، ارز رمزنگاری MANA می پردازند. اختلاط این عناصر، یک اقتصاد کریپتو کمپلکس را ایجاد کرده است.

بهترین بازی های ویدئویی متاورس کدامند؟

مهم‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه متاورس کدامند؟

به غیر از شرکت فیس بوک، شرکت های زیر از دیگر حامیان فناوری metaverse می باشند:

  • شرکت Nvidia Corp که تولید کننده چیپ های گرافیکی می باشد، به دنبال پیاده سازی سامانه متاورسی خود به نام Omniverse می باشد. قرار است برنامه نرم ‌افزاری Unity Software ساختار متاورس این شرکت را پایه ریزی نماید.
  • شرکت Microsoft قرار است بودجه 7 میلیارد دلاری را برای ایجاد Activision هزینه کند. پروژه اکتیویژن، اکوسیستم بزرگی را از بازی های مختلف کنار هم جمع می کند تا متاورس ویژه خود را پدید آورند. مدیرعامل Microsoft، ساتیا نادلا، معتقد است متاورس متمرکز و یکتایی وجود نخواهد داشت، زیرا درست نیست که یک متاورس واحد وجود داشته باشد.
  • شرکت Tencent Holdings Ltd در حال پیاده سازی یک پلتفرم موازی در چین است که تابع قوانین دولتی این کشور می باشد. این شرکت مقدار زیادی از نمادهای تجاری در ارتباط با metaverse را ایجاد نموده است.
  • شرکت ByteDance Ltd به دنبال ساخت هدست های واقعیت مجازی Pico می باشد. این شرکت همچنین بازی های گوشی های هوشمند Reworld را ایجاد نموده است. این شرکت مالک TikTok است که یک پلتفرم سوشال مدیا جهت ایجاد، اشتراک گذاری و نمایش ویدیوهای کوتاه است.
  • برخی از شرکت ها از جمله Dubit که در زمینه مشاوره تخصصی کار می کنند، به دیگر شرکت ‌ها مشاوره می دهند که به دنبال کار در زمینه متاورس باشند. شرکت های ارائه دهنده تسهیلات پرداخت و انتشار ارزهای رمزنگاری به دنبال اعمال قواعدی برای انجام تراکنش های مجازی می باشند.

مهم‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه متاورس کدامند؟

چگونه می توان از متاورس کسب درآمد کرد؟

بازی ‌های ویدئویی در رده اولین صنایعی هستند که امکان کسب درآمد از metaverse را فراهم می‌کند. تعدادی از آنها در زیر معرفی شده اند:

  • سامانه های بازی و GameFi هم اکنون امکاناتی را جهت کسب درآمد ثابت و دائمی جهت تمامی کاربران عادی در همه نقاط دنیا ایجاد کرده اند. این بازی ها را می توان در رده مشاغل آنلاینی قرار داد که در آینده جهت کسب درآمد از متاورس استفاده خواهند داشت. طرفداران این بازی ها رو به ازدیاد بوده و نشان می دهد کاربران تمایل به استفاده از امکانات واقعیت مجازی برای کسب درآمد هستند.
  • یکی از بازی ‌های پرطرفدار Axie Infinity می باشد که توجه بازکنان زیادی را به خود جلب کرده است. بازیکنان در این مکان می توانند موجوداتی را خلق و پرورش داده و از راه خرید و فروش آنها کسب درآمد کنند.
  • بازی‌ Gods Unchained دارای گرافیک سه بعدی یا آواتار نیست. ولی می توان آن را در زمره بازی های متاورس قرار داد که راهی جهت کسب درآمد برای بازکنان می باشند. بازیکنان در حین بازی، می توانند کارت های با ارزشی را جمع کنند که قابلیت معامله در بازی را دارند. به عنوان نمونه فروش یکی از این کارت ها با قیمت 3 اتریوم انجام شد.
  • با شرکت در بازی SecondLife می توان از راه های مختلفی کسب درآمد داشت. به عنوان نمونه گرافیک سه بعدی از وسایل منزل و لباس تهیه کرده و به فروش رسانید. همچنین فروش و اجاره زمین در این بازی کار پردرآمدی می باشد.
  • بازی Decentraland از ترکیب بلاک چین و واقعیت مجازی به وجود آمده است. در این بازی زمین هایی با نام LAND وجود دارد که کاربران می توانند با خرید و فروش آن درآمد داشته باشند. همچنین روی این زمین یک دنیای سه بعدی ویژه خود خلق کنند، به طور مثال نمایشگاهی از آثار NFT خود برپا کنند و با فروش آنها درآمد کسب نمایند.
  • یکی از روش های تولید درآمد از متاورس خلق توکن ‌‎های NFT می باشد. کاربران علاقمند و با استعداد می توانند به تولید NFT بپردازند و در بازارهای metaverse به فروش برسانند. تاکنون تابلوهای نقاشی NFT با قیمت های بالایی در این بازارها به فروش رسیده اند

آیا برای زندگی در متاورس نیاز به پرداخت هزینه است؟

  • کاربران جهت ورود و ثبت نام در پلتفرم ‌های Metaverse نیازی به پرداخت هزینه ندارند. بیشتر بازی های مشهور Metaverse از جمله Decentraland و The Sandbox رایگان یا تقریبا رایگان قلمداد می شوند. متا برنامه جدیدی به نام Horizon Worlds دارد که ورود و جستجو در آن رایگان است.
  • جهت حضور در جشنواره ها و رویداد هایی از قبیل همایش های ارگان ‌های مختلف، کنسرت های هنرمندان و برگزاری ICO ها لازم است کاربران برای تهیه بلیط ورودی مبلغی را بپردازند. به عنوان نمونه، آریانا گرانده خواننده معروف آمریکایی در برگزاری کنسرت مجازی متاورس توانست با فروش بلیط های ورودی به کاربران، 20 میلیون دلار درآمد داشته باشد.
  • هنرمندانی که در خلق NFT های هنری دیجیتالی فعالیت دارند، می توانند ملکی را از صاحبان زمین در متاورس اجاره نمایند. سپس در این زمین، نمایشگاهی جهت نمایش NFT های ساخت خود راه اندازی می کند. کاربرانی که بخواهند از این نمایشگاه دیدن کنند، لازم است جهت خرید بلیط ورودی قیمت آن را بپردازند.

آیا برای زندگی در متاورس نیاز به پرداخت هزینه است؟

وضعیت متاورس در آینده چگونه خواهد بود؟

کاربران از طریق فناوری متاورس می توانند با اشیاء دیجیتالی، فیلم های ویدئویی دیجیتالی و دیگر کاربران رو در رویی و تعامل داشته باشند. کاربران توسط آواتارهای خود در دنیای metaverse به گشت و گذار می پردازند و درون مکان های مختلف دنیای مجازی حرکت می کنند.
کارشناسان براین باورند که در آینده یک متاورس واحد و یکپارچه خواهیم داشت. ولی در شرایط کنونی تا رسیدن به آن مرحله زمان زیادی لازم است. اکنون پیشرفت هایی در زمینه های بلاک چین و ارزهای رمزنگاری حاصل شده که امکان رسیدن به متاورس یکپارچه را بیشتر می کند.
پیشرفت گرافیک های سه بعدی و بازار دیجیتال NFT گام مهمی در توسعه متاورس می باشد. البته در حال حاضر یک پلتفرم سه بعدی قدرتمند و کارآمد جهت تعامل کاربران با دنیای مجازی وجود ندارد. ولی تیم های توسعه بلاک چین در حال تولید نرم افزار‌های کاربردی بیشتری در metaverse می باشند که به ادغام بیشتر بلاک چین با زندگی فیزیکی روزمره منجر می گردد.

آیا امکان انتقال داده های متاورس با اینترنت امروزی انجام پذیر است؟

هم اکنون کمتر از دو میلیارد وب سایت بر روی اینترنت امروزی قرار دارد که انتقال آنها به متاورس به راحتی امکان پذیر نیست. جهت رسیدن به پتانسیل واقعی متاورس نیاز به استفاده از اینترنت فوق سریع با حجم گنجایش زیاد می باشد. تمامی کاربران metaverse که در سراسر جهان پراکنده اند لازم است به خطوط اینترنت فوق سریع دسترسی داشته باشند.
در حال حاضر تکنولوژی مخابرات نسل چهارم یا 4G امکان ارتباط چندین بازیکن همزمان در پلتفرم بازی Fortnite را دارد ولی نمی تواند کنترل صدها جریان همزمان اطلاعات را داشته باشد. برای همین است که اپراتورهای موبایل های هوشمند در سراسر دنیا برای ساخت شبکه های مخابراتی 5G تلاش می کنند.
جهت دستیابی به اینترنت فوق سریع در منازل و محیط های کاری، لازم است کابل های فیبر نوری برای اتصالات اینترنتی استفاده گردد.

آیا امکان انتقال داده های متاورس با اینترنت امروزی انجام پذیر است؟

چرا خلق محتواهای سه بعدی در متاورس اهمیت دارد؟

ایجاد گرافیک ها و فضاهای دیجیتال سه بعدی در جهان متاورس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کاربران با خلق آواتارهای خود در این فضای واقعیت مجازی مانند یک مکان فیزیکی به گشت و گذار و تفحص می پردازند. یکی از شرکت های مشهور و تخصصی در زمینه گرافیک های سه بعدی، شرکت Render می باشد. این شرکت از سیستم های سخت افزاری قدرتمند و پیچیده ای برخوردار بوده و پروژه های مهمی در رابطه با سه بعدی کردن فایل های دیجیتالی را بر عهده گرفته است.
شرکت رندر محیطی را خلق کرده که کاربران عادی می توانند بدون داشتن سخت افزارهای با قدرت بالا و گران قیمت از گرافیک های سه بعدی بهره مند شوند. همچنین صاحبان دستگاه های سخت افزاری قوی، قادرند هر میزان از توان پردازشی سیستم خود را که بخواهند در اختیار شبکه گذاشته و به کسب درآمد بپردازند.
این شرکت از نوعی الگوریتم PoW استفاده می کند که تولید توکن های RNDR در شبکه رندر را تایید می کند. این الگوریتم در جهان متاورس جهت تایید رندرهای موفقیت آمیز تمامی آثار هنری و NFT ها به کار می رود.

چرا خلق محتواهای سه بعدی در متاورس اهمیت دارد؟

ارزهای دیجیتال مرسوم در متاورس کدامند؟

مبادلات ارزهای رمزنگاری از ملزومات قسمت های گوناگون metaverse می باشد. جهت شرکت در فعالیت های مختلف مثل بازی های ویدئویی، کنسرت های موسیقی، سفر به شهرهای مجازی و دیگر رویدادها، لازم است توکن های مختلف متاورس هزینه شود.

کاربرانی که قصد خرید کالاهای متاورس را دارند بایستی از ارزهای رمزنگاری استفاده نمایند. در حال حاضر کاربرانی که در بازی های متاورسی شرکت می کنند یا دوستداران آثار هنری NFT جهت انجام تراکنش های مختلف، ارزهای دیجیتالی متاورس را به کار می برند.

توکن های metaverse در سال 2021 پیشرفت زیادی داشته اند. در تاریخ 14 فوریه 2022 در فهرست ارزهای رمزنگاری وب سایت coingecko.com حدود 75 توکن Metaverse آورده شده است. ارزش بازار یا مارکت کپ متاورس در همین تاریخ بیش از 19.5 بیلیون دلار بوده است.
اسامی ارزهای برتر در این لیست به ترتیب شامل Decentraland MANA،Axie Infinity ، The Sandbox، Enjin Coin و Render token بوده است.

ارزهای دیجیتال مرسوم در متاورس کدامند؟

ارزهای مهم متاورس کدامند؟

  • توسط بازی Axie Infinity توکنی با نام بازی و با نماد AXS انتشار یافته است. این ارز از همان شروع انتشار در سال 2021 طرفداران زیادی پیدا کرده است. قیمت این ارز در ابتدا برابر با 5926 دلار بوده که در تاریخ 14 فوریه 2022 به ارزش 56.51 دلار رسیده بود. اکسی اینفینیتی رتبه 39ام را در وب سایت Coinmarketcap داشته است.
    بازیکنان می توانند با پرورش و فروش موجوداتی به نام Axie به کسب توکن های SLP بپردازند. این توکن ها را با ارزهای رایج سنتی یا دیگر ارزهای رمزنگاری می توان مبادله کرد.
  • ارزش ارز Decentraland MANA در تاریخ 14 فوریه 2022 برابر با 76 دلار آمریکا بوده است. این ارز در همین تاریخ در وب سایت CoinMarketCap رتبه 36 را به دست آورده است. اشخاصی که بخواهند برای اولین بار در بازار Decentraland ارز مانا خرید کنند، طبق قواعد پلتفرم باید یک تراکنش یک مرحله ای داشته باشند تا امکانات پرداخت های MANA برای آنها فراهم گردد.
  • ارز The Sandbox با نماد SAND مربوط به بازی Sandbox می باشد. ارزش آن در تاریخ 14 فوریه 2022 برابر با93 دلار بوده است. رتبه SAND در وب سایت کوین مارکت کپ معادل 37 است.

خرید زمین در متاورس چگونه انجام پذیر است؟

سامانه Decentraland یک وب سایت بازی متاورس است که بر پایه واقعیت مجازی و گرافیک سه بعدی کار می کند. برای ورود به این سامانه نیازی به پرداخت حق عضویت نمی باشد. در این پلتفرم رویدادهای متنوعی برگزار می شود. همچنین املاک موجود در این بازی توسط کاربران قابل خرید و فروش است. بازیکنانی که بخواهند در رویدادهای مجازی شرکت کنند یا قطعات زمین ها و NFT های موجود در دیسنترالند را خریداری کنند، باید هزینه آن را پرداخت کنند. کاربران باید توسط توکن های LAND، MANA و DISTRICT زمین یا دیگر محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.
زمین هایی که در Decentraland وجود دارد به نود هزار قطعه مساوی 16 در 16 متر مربع تقسیم شده اند که هر قطعه زمین یک NFT محسوب می شود. افرادی که مایل به خرید ملک باشند، باید به بازار دیجیتال مجازی OpenSea و یا بازار Decentraland مراجعه کنند. این بازارها مکان فروش NFT ها می باشد و کاربران می توانند زمین ها را اجاره یا خرید و فروش کنند.

جهت تکمیل عملیات خرید، باید کیف پول کریپتو خریدار به حساب کاربری او در دیسنترالند وصل شده باشد. پس از خرید، آن قطعه ملک در حکم یک NFT در کیف پول او ذخیره می گردد.

خرید زمین در متاورس چگونه انجام پذیر است؟

چگونه وارد متاورس شویم؟

جهت ورود به متاورس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • انتخاب متاورس اولین مرحله است. در حال حاضر تعداد پروژه هایی که تحت متاورس کار می کنند، بسیار زیاد هستند. شما می توانید از پروژه های معرفی شده در این مقاله یکی از بهترین متاورس ها را انتخاب کنید.
  • قوانین پروژه انتخابی خود را با دقت مطالعه نمایید. برای ورود به متاورس، باید با قوانین ویژه همان پروژه آشنا شوید تا بدون مواجه شدن با مشکلی در آن به فعالیت بپردازید. زیرا در حال ورود به دنیای مجازی جدیدی هستید که قوانین مخصوص به خود را دارد.
  • جهت انجام فعالیت در هنگام ورود به متاورس لازم است یک کیف پول کریپتو داشته باشید. این کیف پول باید از NFT و متاورس مد نظر شما پشتیبانی نماید. اگر این کیف پول را ندارید، یکی از بهترین انتخاب های شما کیف پول MetaMask است. آن را نصب نمایید.
  • کیف پول خود را به metaverse انتخابی خود متصل نمایید. با این کار می توانید برای خرید و فروش و نگهداری تمامی دارایی ‌های متاورس از آن استفاده کنید. به عنوان نمونه زمینی را بخرید و در کیف پول خود مانند یک NFT ذخیره نمایید. همچنین در هنگام خرید در دنیای متاورس، از ارزهای دیجیتال داخل کیف پول خود استفاده کنید.
  • ساختن یک آواتار برای خودتان از موارد مهم جهت ورود و فعالیت در متاورس است. این آواتار می ‌تواند به هر شکلی باشد. به عنوان نمونه می تواند یک نسخه شبیه به خودتان و یا یک موجود خیالی و فانتزی باشد. حتی می توانید یکی از NFT های طراحی شده توسط دیگر کاربران را بخرید.
  • در این مرحله برای ورود به متاورس آماده شده اید. اولین فضایی که به آن وارد می شوید، لابی متاورس است. لابی جایی است که می توانید آموزش ‌های ابتدایی و راهنمایی های مورد نیاز جهت ورود به دنیای مجازی را یاد بگیرید.
  • پس از آن می توانید وارد همه فضاهای عمومی و یا ساختمان ها و مکان ‌های مختلف شوید. با این کار می توانید با معماری کلی متاورسی و نحوه فعالیت در آن آشنایی پیدا کند.
  • جهت درک بهتر از metaverse، بایستی با کاربران دیگر در این دنیای مجازی آشنا شوید و یا حتی دوستانی برای خود بیابید. همچنین با آواتارهای حاضر در دنیای متاورس بازی کنید.
    اگر با کاربران حرفه ای آشنا باشید می‌ توانید راهنمایی های خوبی از آنها بگیرید. بنابراین خیلی راحت تر با چگونگی کار متاورس آشنا شده و همه جزئیات را یاد می گیرید.
  • اگر علاقمند باشید می توانید برای خود زمینی در متاورس بخرید و در آن به ساخت و ساز مشغول شوید. با ایجاد ارزش افزوده در زمین می توانید آن را اجاره دهید یا به قیمت بالاتر بفروشید. حتی در زمین خود نمایشگاه راه اندازی کنید و با فروش بلیط های ورودی درآمد پیدا کنید.

چگونه وارد متاورس شویم؟

نتیجه گیری

فناوری متاورس قادر به ترکیب همه جوانب زندگی فیزیکی از کار گرفته تا خرید و بازی در یک فضای یکپارچه مجازی می باشد. همانطور که برخی از افراد در منزل خود کار می کنند، آنها می توانند در metaverse، یک آواتار از خود بسازند که در یک دفتر مجازی سه بعدی مشغول به کار می شود. در آنجا با آواتارهای دیگر کارکنان ارتباطات دو یا چند طرفه داشته باشد و به حل و فصل کارهای روزمره بپردازد.

منبع   https://omidfadavi.me

 

1403-02-29